pátek 19. března 2010

Jídlo a Night markety

Taiwan je hodně o jídle, je to vyhledávaná kulinářská destinace a je to tady opravdu vidět. :-) První čeho jsem si hned všimnul, byla možnost si jídlo koupit na každém rohu. Hned první místečko, které potkávám je hned před kolejí, tady si můžu koupit sandwich nebo něco k snídani, když čekám na červenou na křižovatce. Přes den jsou to studená jídla na nápoje a večer přijede mobilní restaurace (chlápek s náklaďákem kde vaří, rozloží platové stolky a malé židličky) a můžu si tu dát rovnou večeři. Jen mě občas pobaví, když mi kolem stolu projede skútr…:D

Studenti ale chodí na jídlo hlavně do „Jídelní ulice – Food Street“. Je to ulice, kde se vaří v každém domě/garáži a je toho tolik, že je pak těžké se rozhodnout, co si dát. Ceny jsou tu velmi příjemné. Je možné si dát normální porci jídla v přepočtu za 35Kč. Jediný problém je v tom, že většinou mají menu jen v čínštině a to je pak takový risk…ne vždy to totiž vyjde a sníst se to dá jen s přemáháním. Ale už jsem si tu vytipoval pár míst, kde si na jídle i pochutnám. :) Na jednom z těchto míst mají řízky s rýži a oblohou dle vlastního výběru a na druhém mají „dumplings”. Nejsou to ale knedlíky, jak je znám z Čech, ale jakési tenké těsto s různou náplní (zelenina, maso, chilli,…) upravené buď vařené, nebo smažené...jím smažené. Taky nejsou špatně omelety z čehokoliv, má obzvláště oblíbena je z ústřic. :) Mám tu moc rád sea food.
Jídlo za tuto cenu je tu většinou to, co se dá koupit na ulici. Večeře v restauraci vyjde na 75Kč a víc, ale porce i kvalita je vyšší.

Možností objevovat nové chutě je tu opravdu hodně. Někdy mám náladu na experimenty, ale když mám hlad, tak už jdu radši po ověřeném jídle. V extrémním případě se tady dá zajít i do KFC nebo Mekáče, kde člověka nic nepřekvapí.

Trochu mi tu chybí naše klasické pečivo nebo něco, co rád snídávám. Jediné, co se tady dá sehnat je pečivo balené nebo pak sladké věci v pekařství ve velkých obchodech.

Dezerty a různé jejich sladkosti mi moc nechutnají. Tak třeba divný kyselý puding zalitý extrémně sladkou šťávou posázený vařenými fazolemi si tady asi často dávat nebudu. Nebo zmrzlina – doslova zmrzlina – nadrcená kopka ledu zalité zase nějakou sladkou šťávou a zase třeba s těmi fazolemi nebo rozvařenými arašídy…


Night Market:


Night markety jsou takovou místní specialitkou a lidmi velmi oblíbenou. Jde o trhy, které začínají až v podvečer, kdy přicházení první hladovci. Je to místo, kam se lidi chodí najíst, nakoupit a pobavit. Z kulinárského hlediska se tu dají najít opravdové chuťovky a specialitky. Ať už jde o různé kusy a vnitřnosti drůbeže, atd. připravované na nejrůznější způsoby (je libo smažené kuřecí pařátky, grilovaná srdíčka na špejli, kuřecí chipsy:)), delikateska rýže s krví nebo mořské potvory, sladkosti všeho druhu, ale také se tu dá nakoupit čerstvá zelenina. Prý velmi oblíbené, ale nevábně vonící na velkou vzdálenost, je „Stinky Tofu“ (smradlavé tofu). To jsem ale ještě nezkoušel. Neměl jsem na to jaksi připravený žaludek. :) Řekl bych, že to bude něco jako naše Olomoucké syrečky…ty taky nevím, jestli jsem někdy měl…:-/ Přijde mi to jako naše víkendové ranní trhy v mnohem větším měřítku s možností se hodně najíst, ale na Taiwanský způsob.

Když je člověk po jídle, může si tu i levně nakoupit. Dá se tu najít vše od oblečení, bot, hraček, šperků, helm na skútry až po dekorace do domácnosti. Připomíná mi to trochu naše Vietnamské tržnice. :)

Poslední „funkcí“ Night marketu je zábava. Lidi se tu opravdu baví, ale mě ten jejich způsob bohužel nepřijde moc atraktivní. :-/ Lidi jsou tady opravdu vysazený na všechny druhy her a automatů. Ať už jde jen to, že hází míčky do dírek podle čísel, hází míčem na koš, vystřelují plyšáky na střelnici nebo pak videoherní automaty. Dá se tu najít takových výmyslů a různých automatových her, že mě až někdy opravdu pobaví, jak za to aby si mohli zahrát, dávají lidi peníze. :) Nejzajímavější na celé této zábavě je to, že si takto většinou hrají dospělí lidé. Původně jsem si myslel, že je to pro děti, ale ty většinou jen koukají opodál, jak si jejich tatínek hraje…:-) Jediné, co mě na tom hodně baví, je sledovat ty lidi, jak jsou do hraní někdy tak strašně zažraný. :)

Pití. Snad nejvíc se tu pije čaj. Ale ne čaj jako u nás teplý, ale studený…nejlépe ledově vychlazený. Sice taky čaje rozdělují třeba na černý a zelený, ale připomíná to jen barva. Kdyby se mě někdo zeptal, co je to za pití, tak ani nebudu umět odpovědět, protože jako čaj to mnohdy nechutná. Mívá to mnoho různých chutí někdy i zajímavě kořeněných, ale většinou je to velmi přeslazené. Taky tu lidé rádi pijí čaj s mlíkem nebo čaj s mlíkem a naházenými asi želé kousky do toho.
Mé nejoblíbenější pití tady je ovocný juice. Mám oblíbené místo, kde dělají džus přímo z čerstvého ovoce a půl litru takovéto vymačkané šťávy mě tam vyjde na 15Kč. :)

1 komentář:

  1. Jen tak dal, tesim se na dalsi prispevky!
    To jidlo vypada zajimave, ale asi bych s nim trochu zapasil :) Ostatne to i tady, kde jsou samy fast foody. Zavidim ti ty ceny, za 75Kc si ani doma neuvarim :) Jo a super fotky, at se dari

    OdpovědětVymazat