neděle 21. března 2010

Doprava, skútr, prozkoumávání…

Město Tainan, ve kterém se nacházím a kde studuju, má podle mě typickou asijskou dopravu města, které není metropole. Na první pohled mi tady doprava přišla strašně nepřehledná a přeskútrovaná. :) Záměrně píšu o městě, co není metropole (na rozdíl třeba od Taipei), protože tady není příliš rozvinutá městská hromadná doprava. Není tu žádné metro, tramvaje a ani městské autobusy tu moc nevedou.
Lidem tady kromě možnosti chození pěšky nezbývá než si pořídit kolo nebo skútr. Auto bývá většinou moc drahé a do místní dopravy mi přijde příliš nemotorné, s parkováním tady bývá opravdu problém. Jak už jsem psal minule, skútry a občas i motorky tady člověk vidí zaparkované všude, kam se podívá a někdy bývá i pro tak prostorově nenáročnou věc problém najít místo k odstavení.

Já jsem měl to štěstí, že mi Čech, co odjížděl, když já zrovna přijel, nabídnul kromě matrace a pár věcí do domácnosti k odkoupení právě skútra. Dal mi i dobrou cenu (v přepočtu mě vyšel na 6000,-Kč – Yamaha 125cc, 13 let stará…aspoň, že to není „padina“ a docela to i jede :D), tak jsem neváhal a hned jsem nabídku přijal. Měl jsem v plánu, že si skútr koupím, proto jsem si i před odjezdem vyřídil mezinárodní řidičák. A že to vyšlo takhle rychle, mě potěšilo a už jsem mohl začít projíždět okolí. :)

Ale s tím prozkoumáváním to nebylo tak žhavé. Opravdu mi tady původně místní doprava a styl jízdy přišly hodně divoké. Hlavně taky velký problém byla orientace po okolí. Většinou mi nové místa nedělají problémy a hned vím, kam vede jaká cesta, ale tady když všechny ulice vypadají na první pohled stejně, tak jsem nebyl ve své kůži. Prvních pár vyjížděk jsem vždy musel jet za někým a měl jsem vážně strach, že když dotyčného ztratím z dohledu, tak cestu domů budu hledat dlouho…
Jednoho krásného dne jsem si udělal čas i na případné bloudění, vzal jsem si mapu, co byla přiložena ve „Welcome Packu“ od školy a rozhodl jsem se, že se trochu porozhlídnu po okolí dál než k železniční trati. To je taková „hranice“ mezi kampusem a zbytkem/centrem města.
Sice naše mapa obsahuje jen hlavní silnice a tak jsem se menšímu bloudění nevyhnul, ale nikdy jsem nebyl ztracen déle než tak 10 minut…klepu na dřevo. :) Stále rád vyjíždím objevovat na nová území a odvážil jsem se už i na vyjížďku mírně za město.
S jedním z mých rakouských sousedů (Clemens) plánujeme, že jednoho dne se vydáme „až“ do přírody. Je pravda, že zatím jsem viděl spíš tu městskou část Taiwanu.

Z mého vyprávění to vypadá, že si tady furt drandím na skútru, ale mohu říct, že si to tady můžu dovolit. Benzín je tady totiž mnohem levnější než u nás. Plná nádrž mě vyjde asi na 60,-Kč a to je tak 3,5l. :) …a skútr ani moc nežere. :) Jen tak pro srovnání…malé pivo v hospodě tu vyjde člověka shodou okolností taky na 60,-Kč. :D To by bylo k výdajům…

Pravidla silničního provozu jsou stejné (myslím :)) jako u nás a jakž takž se taky dodržují, i když jsou to právě lidi na skútru, kteří ne vždy počkají na zelenou nebo to prostě nějak prokličkují. :) Jedna změna tu ale je. Pravidlo, které platí na větších křižovatkách, když chce motorka (hlavně skútr) odbočit vlevo. Nesmí to provést klasicky, že si najede doprostřed a počká, až projedou protijedoucí a pak jede. To by se mohlo stát, že tam bude čekat 30 lidí a celá křižovatka se zablokuje. Nejdříve si najede do pravého „horního“ rohu křižovatky (je tam pro to speciální místo) a tam znova počká na zelenou a pak jede rovně. Nevím, jestli se to dá pochopit, ale chtěl jsem tady o tom napsat. :)

O tom, že je tady skútr nejběžnější dopravní prostředek se přesvědčuju každý den. Někdy se nestačím divit, co všechno jsou lidi schopný uvést. Ať už je to celá rodinka vezoucí se na „udýchaném“ stroji nebo chlápek převážející plynové bomby. Jezdí tady opravu každý a každá věková skupina (teda kromě dětí) a podle toho odpovídá i jejich rychlost a předvídatelnost na silnici…

No….ježdění na skútru a prozkoumávání okolí je tady moje snad nejoblíbenější činnost, tak o tom bych se tady mohl rozepisovat, ale myslím si, že vás zajímají i další postřehy…:)

Silnice jsou tady docela v pohodě, nehody zřídka (zatím jsem naštěstí neviděl nic vážného), benzín levný (to už jsem vlastně psal…), zrcátka se v dopravě skoro nepoužívají (někdo je ani nemá), …dobře, tak už končím. :)

Žádné komentáře:

Okomentovat